7 ok, amiért a cink hasznos lehet PCOS-ben

Vizsgálatok szerint PCOS-ben gyakoribb az alacsony cink-szint. Azt nem tudjuk, hogy ez pontosan minek köszönhető, de arra vonatkozóan több tudományos adat is van, hogy a cinkpótlás pozitív hatással van a PCOS tüneteire. Ebből a cikkből megtudhatod, melyekre.

1. Hajhullás csökkentése

A fokozott hajhullás vagy alopecia a PCOS egyik gyakori tünete, ami a magas androgén szintnek köszönhető. Egy vizsgálat szerint 8 héten át napi 50mg cink szedése jelentősen csökkentette a hajhullást PCOS-es nőknél.

2. Szőrösödés csökkentése

A másik frusztráló hiperandrogén tünet a fokozott szőrösödés vagy hirsutimus. Ugyancsak az imént említett vizsgálatból tudjuk, hogy a cink ezt a tünetet is jelentősen csökkentette PCOS-es nőknél, már 8 hét alatt.

Egy másik vizsgálatban a PCOS-es résztvevők egy csoportja cinket is tartalmazó étrendkiegészítőt kapott 12 héten keresztül (egészen pontosan cinkből, magnéziumból, kalciumból és D-vitaminból állt a kiegészítés). Eredmény: szignifikáns csökkenés a hirsutismusban.

3. Aknék, pattanások csökkentése

A cinknek a haj mellett, a bőr egészsége szempontjából is fontos szerepe van, és segíthet az aknék csökkentésében.

4. Termékenység fokozása

A cinknek fontos szerepe van a petesejtek érésében és az ovulációban is. Vizsgálatok szerint a terméketlen PCOS-es nőknek alacsonyabb a cink-szintje, mint a termékeny PCOS-es nőknek.

5. Gyulladás csökkentése

A cink antioxidáns hatású nyomelem, vagyis segít az oxidatív stressz csökkentésében. Mivel  a szervezet kisfokú krónikus gyulladásos állapota igen gyakori PCOS-ben, a cink gyulladáscsökkentő hatását érdemes kihasználni!

6. Szénhidrát anyagcsere támogatása

A vizsgálatok szerint kettes típusú cukorbetegeknél és inzulinrezisztens PCOS-ben is gyakoribb az alacsony cink-szint. Mivel a cinknek az inzulintermelésben is van szerepe, az alacsony cink-szint normalizálása jó hatással lehet a szénhidrát anyagcserére.

7. PMS tünetek csökkentése

Végül, de nem utolsó sorban, a cink segíthet a premenstruációs szindróma tüneteinek enyhítésében is. Egy vizsgálatban napi 50mg cink a ciklus 16. napjától a következő ciklus 2. napjáig szedve jelentősen csökkentette a PMS tüneteit.

Cink-kiegészítés a gyakorlatban

A cink terápiás dózisa napi 30-50mg. Ez a dózis a vizsgálatokban semmilyen panaszt, vagy mellékhatást nem okozott. Étkezés után érdemes bevenni.

Ellenjavallat: hemokromatózisban nem ajánlott!

A cink természetes forrásai: osztriga (ebben van a legtöbb), vörös húsok, kagyló, máj, tojás.

 

 


Felhasznált irodalom:

  1. Gupta, M., Mahajan, V. K., Mehta, K. S. & Chauhan, P. S. Zinc therapy in dermatology: A review. Dermatol. Res. Pract. 2014, (2014).
  2. Siahbazi, S., Behboudi-Gandevani, S., Moghaddam-Banaem, L. & Montazeri, A. Effect of zinc sulfate supplementation on premenstrual syndrome and health-related quality of life: Clinical randomized controlled trial. J. Obstet. Gynaecol. Res. 43, 887–894 (2017).
  3. Jamilian, M. és mtsai. Effects of Zinc Supplementation on Endocrine Outcomes in Women with Polycystic Ovary Syndrome: a Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial. Biol. Trace Elem. Res. 170, 271–278 (2016).
  4. Maktabi, M., Jamilian, M. & Asemi, Z. Magnesium-zinc-calcium-vitamin D co-supplementation improves hormonal profiles, biomarkers of inflammation and oxidative stress in women with polycystic ovary syndrome: A randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Biol. Trace Elem. Res. 182, 21–28 (2018).
  5. What does zinc have to do with PCOS?
By |2018-12-03T12:12:50+00:002018, július 25|